Škotska

//Škotska

ZELENA ŠKOTSKA – 2012

Človek se rad vrača tja, kjer se je dobro počutil. In midva sva se na severu Evrope vedno dobro počutila. Tudi na Škotskem.

Sprva sploh nisva razmišljala o Škotski, preprosto zato ne, ker sva tam bila že dvakrat. Potem pa nama je Franci omenil, da bi onadva z Jano rada šla tja in istočasno bila nekaj časa skupaj s hčerjo, ki živi na jugu Anglije. Ali bi midva bila pripravljena iti zraven glede na že pridobljene izkušnje? Na odgovor mu ni bilo treba dolgo čakati, kar kmalu smo se zmenili in Branko je začel načrtovati pot.

Od doma smo krenili 16. 7. in se dobili v Avstriji na postajališču Feistrich. Sledila je obvezna kava, potem pa smo že hiteli naprej. Postanek smo naredili v Sulzemoosu, pred Munchnom smo eno uro zapravili v stoječi koloni in ob sedmih zvečer smo prišli do Karlruhe in do PZA v kraju Dierbach ( 49.08128 ; 8.06108 ; 5 € za 24 ur, voda + elektrika).

Zjutraj smo zgodaj startali in vozili skozi Pirmaseens, Saarbrucken in prišli v Luxemburg. Tik ob meji je bencinska črpalka, kjer smo tankali precej cenejše gorivo kot povsod drugje (49.48071 ; 6.36391). 1l = 1,232€. Sledili so kraji Petanga, Charleville Mezieres, Cambria, Arras, Bethunda, St. Omer in končno Calaie. Takoj smo šli do kampa, kjer je sanitarna postaja (50.96605 ; 1.84373), natankali vodo in spraznili kaseto, nato pa se odpeljali na P pred pristaniščem, kjer smo v miru počakali na uro vkrcanja.

Vozovnice za trajekt smo kupili preko interneta (106 € za povratno, dve osebi). Na vkrcanju smo zaradi bližine začetka olimpijskih iger pričakovali bolj natančen pregled vozila, pa smo se ušteli. Po dva carinika sta samo pogledala v notranjost in v »bunker« in že smo se vkrcali. Odhod trajekta je bil ob 23.uri, v Dover pa smo prispeli 2 uri pozneje. Seveda v popolni temi. In ponovila se je zgodovina: prespali smo na istem mestu kot midva pred šestimi leti, na P&R Cantebury (51.26201 ; 1.10103) pred rampo, ker je le-ta bila spuščena. Mirno, brez kakršnihkoli motenj.

skotska001Naslednji dan smo preživeli v družbi Francijeve in Janine hčere Mateje v kraju Chatman, parkirali pa smo na P gostilne (seveda z njihovim dovoljenjem) 51.31780 ; 0.50814, tukaj smo tudi prespali.skotska002

Četrtek, 19. 7. Ta dan je bil zopet bolj tranziten, zato smo startali že ob šestih. Poleg tega smo se hoteli izogniti preveliki prometni gneči okoli Londona. Kar dobro nam je šlo. Po desni strani smo obšli London (tunel 1,50£) in vozili na sever. Prvi postanek smo naredili v Ollertonu, kjer je Sherwood Forest – gozd, kjer se je skrival Robin Hood (53.20110 ; -1.06345) sprehod po gozdu je zastonj, skotska003skotska004pa se plača samo ob sobotah in nedeljah (3£). Na začetku poti smo si pogledali film o zgodovini gozda in se sprehodili skozi muzej, ki je narejen bolj za otroke kot za odrasle. S preprostimi didaktičnimi sredstvi in z veliko domišljije otrokom prikažejo gozd, njegove prebivalce in rastline. Na ta način se otroci skozi igro veliko naučijo.

No, tudi jaz sem se, predvsem v razumevanju angleščine.

skotska005skotska006Popoldan smo prišli v York, Brankotu najlepše angleško mesto. Pa saj je res lepo: starinsko, živahno, polno zgodovine.Parkirali smo blizu železniškega muzeja in železniške postaje (53.96199 ; -1.10500) cena: 5£ na dan z vodo, elektrike ni. Ograjeno parkirišče. Nam je bilo všeč zato, ker smo bili samo 10 minut hoje od centra mesta. Takoj po namestitvi smo se 2 uri potepali po mestu, samo toliko, da začutiš utrip Yorka, daljši in natančnejši ogled pa smo naredili naslednje jutro. Franci in Jana sta obiskala narodni muzej (8,50£), midva sva ga že videla, zato sva se potepala po ulicah in odkrila majhno cerkvico, v kateri strežejo čaj in drobno pecivo. To je bilo doživetje! Stopiš v cerkvico, pri pultu skotska007skotska008naročiš čaj, na koncu pulta si ga sladkaš in dotočiš mleko in nazadnje plačaš zanj 0,60£. Bila sva tako navdušena, da sva povabila še Francija in Jano, ko sta prišla iz muzeja. Dan v Yorku smo zaključil z obiskom železniškega muzeja (brezplačno) in tam prebili skoraj 3 ure. Muzej je res velik.Pred odhodom iz Yorka smo še tankali na Morrrisons črpalki – ugodna cena: 1,319£ (53.95956 ; -1.071533), nato pa naprej na sever. Vozili smo po zeleni pokrajini, sami pašniki, ogromno živine, nizki grički. Sonce je sijalo, temp. je bila 15 stopinj in midva sva že tretjič na Carter Bar – meja med Anglijo in Škotsko (55.35432 ; -2.47791). Preprosto lepo je!
Prihodu na Škotsko smo seveda nazdravili z viskijem, potem pa še s šampanjcem. Na srečno pot. In res je bila vse dneve varna in srečna. Prebudili smo se v prekrasno sončno sobotno jutro.
skotska009skotska010Prvi postanek ta dan je bil manjši kraj Jedburg (55.4702 ; -2.55503), ki je znano po razvalini cerkve in po hiši, kjer je spala kraljica Mary. Imajo tudi P, kjer je možno prespati, je poleg avtobusne postaje in javnega stranišča (55.47720 ; 2.55189).V Edinburgu smo samo poiskali P, pojedli kosilo in se odpeljali naprej. Postanek v tem mestu smo planirali za kasneje.
Med Edinburgom in Stirlingom je Falkirk (Falkirk Wheel), ki je znan po Antonine Wall – prehod med kanali z različno višino. Parkirnega prostora je dovolj (55.99962 ; -3.83820). Tudi, če človek ni tehničen tip, ga ta genialna ideja prehoda med kanali ne more pustiti ravnodušnega. Poleg imajo otroško igrišče, kjer so montirane preproste tehnične naprave (pumpe, vijaki,…) in s katerimi upravljajo otroci. Igrišče je bilo polno. Poleg otrok so bili tudi starši, ki so sodelovali v igri, zanimivo pa je to, da je pihal hladen veter, da je voda bila mrzla, otroci pa so uživali in bili premočeni do zadnjega lasu na glavi. In niti eden od staršev se ni kregal na otroka. Takšnih prizorov, ko se starši ukvarjajo z otroki na igrišču in jih ne omejujejo, smo videli še veliko, mene pa so prepričali v to, da so pri nas starši preveč zaščitniški, otroci pa postajajo mehkužci. V Stirlingu smo tankali (1,359£), se sprehodili do gradu in šli naprej. V Perthu imajo kamp ob hipodromu, izven mesta, cena pa 26£ za dve osebi brez elektrike. To se nam je zdelo preveč, zato smo peljali naprej in v majhnem mestecu Blairgowrie (cesta A93) odkrili znak P bus. Sledili smo znaku in parkirali ter prespali popolnoma varno in mirno (56.59063 ; -3.33680).
skotska011skotska012Pokrajina ob cesti A93, po kateri smo naslednji dan vozili naprej, je enostavno čudovita. En del pokrajine je tudi nacionalni park. Gričevnata, porasla s travo in vresjem.
Na Škotskem imajo tudi smučišče in to na 654 m nadmorske višine. Glenshee ski area (56.88594 ; -3.41422). Velik P, možno prespati.
skotska013skotska014V Braemar-u smo iskali grad angleške kraljice, pa smo na turističnem uradu izvedeli, kje je. Poletna rezidenca angleške kraljice je v kraju Crathie, imenuje se Balmoral (Scottish Home to The Royal Family). Koordinate za P: 57.03995 ; -3.21630. Vstop na posestvo in ogled stane 9£, na ogled pa je samo do 31. 7., potem pride kraljica in ogledi niso več možni.
Sprehajali smo se po posestvu, občudovali velika in mogočna drevesa, si ogledali zelenjavni in okrasni vrt, v gradu pa skotska015skotska016je na ogled samo ena dvorana. Na ogled so tudi konjušnice, ki so jih spremenili v muzej. Priporočam, da se ustavite in začutite prisotnost kraljeve družine.
Um smo nahranili, zdaj je potrebno dati nekaj še telesu. Naslednja postaja je bila destilarna Glenfiddich (57.45315 ; -3.13009), brezplačen ogled + degustacija treh vrst viskija. Blizu je tudi proizvodnja sodov (A941 – smer Elgin), ki skotska017skotska018pa je odprta za ogled samo od ponedeljka do petka. Žal. Mi smo bi tam v nedeljo. Koordinate: Craigellachie 57.48365 ; -3.18044. Prespali smo v Invernesu pred trgovino Tesco (57.48383 ; -4.17792), ki je odprta 24 ur.
Naslednji dan je bil oblačen, mi pa smo se po A832 odpeljali do Fortrose na ogled delfinov. V naravnem okolju seveda. skotska019skotska020V Fortrose (57.57354 ; -4.09409) je zaliv, kamor delfini radi zahajajo in kjer jih baje vedno lahko vidite. Ta dan je bil zelo, zelo vetroven in morda je to vzrok, da smo mi videli samo eno družino, kako je s skoki iz vode plavala mimo nas. Kljub temu nismo bili razočarani, nismo pa jih uspeli slikati.
skotska021skotska022Na parkirišču ni dovoljeno prenočevati, je pa v bližini prostor, kjer lahko v miru prenočite (57.55409 ; -4.24572).

Pot nadaljujemo proti severu. V Alness-u zavijemo na B9176, nato pa na A836 do Tangue (možno prespati 58.49191 ; -4.43611). Zelo lepa pokrajina, cesta ozka z izogibališči, spremlja nas močan veter.
Na severu je jama Smoo Cave (58.56204 ; -4.71988), ki sva si jo midva z Brankom že drugič ogledala. Še vedno je vredna ogleda in sprehoda okoli nje. Dan smo zaključili v Talbert-u (58.38914 ; -5.14128). Talbert je izhodišče za skotska023skotska024nenaseljen otok Handa, ni niti vas, samo dve hiši in veliko živali, ki se prosto sprehajajo naokoli: ovce, gosi, galebi. Večer je bil prečudovit. Sonce je sijalo še ob enajstih zvečer, zato smo šli na sprehod po okoliških gričih. Samo ovce so nas malo čudno gledale, kot bi hotele reči: kaj pa vi, ali ste se izgubili?
Spali smo tik ob morju, na strehi najinega avtodoma pa se je udomačil galeb. Lepšega kraja za prenočevanje si res skotska025skotska026nismo mogli najti. Zbudili smo se v prekrasno sončno jutro. Ob pol desetih je začel voziti čoln na otok (12,50£), dali so nam rešilne jopiče in že gremo. Na krovu nas je bilo deset in po nekaj minutah vožnje je bilo konec. Motor je utihnil, mi pa obstali na morju. Vseh deset smo to sprejeli z nasmehom, češ še dobro, da imamo jopiče, kapitan pa je po zvezi poklical v luko in pomoč je prišla. Sredi morja smo se skotska027skotska028prekrcali v drug čoln in nadaljevali, kot da se ni zgodilo nič. Še vedno pa vsi dobre volje, saj kaj takega res ne doživiš pogosto.
Handa Island Wildlife Reserve je precej velik otok, kjer pa so edini prebivalci živali, od tega največ ptic. In zaradi ptic hodijo ljudje na ta otok. Po izkrcanju dobiš osnovno informacijo o otoku in živalstvu, potem pa pot pod noge. Na razpolago je cel dan, zadnja vožnja z otoka na celino je ob 16.45.
skotska029skotska030Težko napišem, kako je bilo na otoku, saj smo vsi preveč uživali, z vsemi čutili vpijali lepoto otoka, mogočnih klifov, neštetih galebov, severnih papig (njorke), nizkih cvetočih rastlin (ki jih pri nas drago plačamo, tam pa rastejo prosto), mogočnih valov Atlantika. Kar nekaj ur smo prebili na otoku, popoldan pa smo se vrnili k avtom, pojedli kosilo in s težkim srcem šli naprej.
skotska031skotska032Prespali smo na železniški postaji v majhnem kraju Achanasheen (57.57965 ; -5.07254). tudi tokrat mirno.

25. 7. – sreda
skotska033skotska034Ta dan smo bili na otoku Skye.
Kmalu po prečkanju mostu v Kyle of Lochals smo zavili na desno proti destilarni Talisker (57.30315 ; -6.35717), si ogledali proizvodnjo viskija in seveda tudi degustirali (vstopnina 6 £), nadaljevali po zahodni strani otoka in se ustavili, ker smo opazili, da strižejo ovce. Kar nekaj minut smo opazovali striženje in se skotska035skotska036čudili ovcam, ki so po striženju za nekaj sekund izgubile orientacijo. Spoznali smo tudi slovensko družino, ki pa je potovala z najetim avtom in so prav tako gledali striženje. Jana in Franci sta si malo naprej pogledala še Skye Museum of Island Life (57.65993 ; -6.36860), vsi skupaj še klife Kilt Rock (57.61098 ; -6.17270) in že smo bili pri »starcu«. To je skala Old Men, ki je zelo obiskana. Tudi mi smo skotska037skotska038imeli v načrtu planinski vzpon, zato smo parkirali in tudi prenočili na P (57.49518 ; – 6.16340).
Naslednje jutro smo kot pravi planinci krenili na pohod že ob sedmi uri. Po dobre pol ure smo prišli do 49 m visoke skale Old Men, potem pa nas je nevidna sila vlekla naprej. Povzpeli smo se na 719 m visok vrh Storr (mogoče se komu ta višina ne zdi nič skotska039skotska040posebnega, toda ne pozabite, da smo startali na nadmorski višini 0 ). Na vrhu smo vsi obstali z odprtimi usti, saj smo pričakovali vrh, kot ga imajo naše gore, pričakala pa nas je travnata planota razsežnosti nogometnega igrišča. Takoj je padel komentar: tukaj pa je dovolj prostora za avtodome. O razgledih, ki smo jih bili deležni, raje ne govorim. To je preprosto treba doživeti.

skotska041skotska042Po skoraj štirih urah hoje in plezanja smo se vrnili v dolino, seveda vsi zadovoljni sami s sabo. Preživeli smo čudovit dan.
Pospravili smo planinske čevlje, se odžejali in odpeljali naprej. Temperatura zraka se je precej dvignila, bilo je zelo toplo, mi pa smo v glavnem mestu otoka Portree naredili postanek za kosilo. Parkirali smo na P v centru mesta – brezplačno (57.41236 ; -6.19763). Iz Porteeja smo se peljali v Fort Augustus (57.14668 ; -4.68233), ki leži ob znanem jezeru Loch Ness, in si pogledali zapornice na kanalu.

skotska043skotska044Zapornice so tudi v Fort William, imenujejo se Neptunove stopnice (56.84536 ; -5.09660), vendar nama z Brankom niso tako atraktivne kot te v Fort Augustusu. Nedaleč vstran je smučišče Nevis Range, kjer smo tudi prespali (56.85147 ;
-5.00014).
Naslednje jutro je bilo deževno na angleški način (ne veš, ali bi odprl dežnik ali ne), nas pa je čakal izlet s parno lokomotivo in s starinskimi vagoni – Jakobine Steam Trail- v Mallaig.

Vstopna postaja je v Fort William, kjer je parkirni prostor namenjen tudi avtodomom (56.83136 ; -5.10333), je poleg železniške postaje. Vozovnica je precej zasoljena (32£ – povratna), se pa splača. Pot je dolga uro in pol (84 milj), speljana pa je po osupljivi pokrajini: mimo najvišje gore v Veliki Britaniji, najglobljega jezera, najkrajše reke, konča pa se v svetovno najbolj slikoviti ribiški vasici Mallaig. Tam smo si privoščili značilno jed fish &chips, pojedli pa smo jo v družbi kričečih galebov, se sprehodili po vasici in že je bil čas za odhod vlaka nazaj.
Vrnili smo se ob štirih popoldan in odšli prespat nazaj v Nevis Range.
Spali smo zelo dobro, ponoči je tudi deževalo. Zgodaj dopoldan je posijalo sonce, ki pa se je nato menjavalo z dežjem na vsakih nekaj minut. Ostali smo do popoldneva, si ogledovali gorske kolesarje, ki so se pripravljali na tekmo, z Jano sva nabrali gorske jagode, Franci pa je naredil sprehod v hrib.
Popoldan smo zapustili Nevis Range, si pogledali Neptunove stopnice in se usmerili proti Killin-u. To je majhna vasica, kjer so 1. 8. bile na programu višavske igre – Highgames. Odkrili smo krasno parkirišče na robu vasice (56.46995 ; -4.31579), saj P premore javno stranišče in pipo s pitno vodo na zunanji steni. Torej – popolna oskrba avtodoma. Elektrike pa tako nismo rabili.
Spali smo trdno in mirno kot se le da.
skotska045skotska046Naslednji dan smo se odpravili na ogled Stirlinga in Callandra in pristali v (zopet majhni ) vasici Dunblane (56.18750 ; -3.96518). Tik ob reki in sredi vasi je parkirišče, na njenem vhodu pa je znak, ki opozarja, da parkirišče ni namenjeno prenočevanju. Zato sem mimoidočega domačina vprašala za dovoljenje, pa mi je odgovoril, da ni nobenega problema in da nas nihče ne bo motil. In res nas ni. Pred spanjem smo šli še na sprehod ob reki, zaključili pa smo ga z obiskom pravega škotskega puba. Seveda z obveznim pivom. Vam povem – obisk puba je bilo zame pravo doživetje. Pri šanku naročiš pivo, potem pa ga počasi »žuliš«, vmes pa poslušaš kramljanje domačinov (ki sploh niso tihi). Mi kot tujci nismo povzročili nobenega nemira, nihče si nas ni ogledoval ali si nas postrani ogledoval. Ja, da ne pozabim, kaditi so hodili ven!
skotska047skotska048Ponedeljek je bil zopet nekaj posebnega. Že pred odprtjem smo bili pred vhodom v Safari park (Safari and Adventure Park near Stirling) (56.16303 ; – 4.03680). Vstopnina je za odraslo osebo 12,95£, park pa odprejo ob 10.00 uri. Ko plačaš vstopnino, se z avtom odpelješ v park in med vožnjo opazuješ živali. Na začetku smo mislili, da je to vse, potem pa smo parkirali in šli peš. In odkrili smo marsikaj: živali, ki si jih ogleduješ od blizu, živali, ki se jih lahko dotikaš (na to te opozori tabla in v ta namen imajo umivalnike za otroke, da si na izhodu umijejo roke, živali lahko hraniš (v ta namen imajo na vhodu pripravljeno hrano), tigra smo opazovali z mostu, medved se nam je skrival, gledali skotska049skotska050smo predstavo morskih levov, videli veliko otroških igrišč, se peljali s čolnom na nožni pogon, šli gledat gorile, na koncu pa se še z avtodom peljali po parku med levi, bizoni, jeleni in drugimi živalmi. Ko smo park zapustili, je bilo že pozno popoldan. Sedaj smo tudi razumeli, zakaj nas je uslužbenka na vhodu opozorila na zapiralni čas parka. Ker smo za naslednji dan načrtovali obisk Edinburga, smo prenočili na P&R Inverkething (56.03791 ; -3.39676) ob železniški progi. Z odličnim hitrim vlakom smo se naslednji dan udobno pripeljali v živahno, turistov polno mesto Edinburg. Branko nas je priganjal k gradu, skoraj tekli smo za njim. Zakaj, smo videli, ko smo prišli pred grad. Kljub jutranji uri je bila pred okenci že nekajkrat zvita »kača« ljudi. Mene so poslali kupovat vstopnice (beri: čakat v vrsti), ostali trije pa so se razgledovali naokoli.
Po nakupu vstopnic (16£ na osebo) smo vstopili na dvorišče več stavb, v njih pa so razne muzejske zbirke o zgodovini Škotske. Muzej je zanimiv predvsem za tiste, ki poznajo zgodovino, za vse ostale pa je dogodek že sprehod od stavbe do stavbe po čistih tlakovanih ulicah.
Ko smo se naveličali gradu, smo se sprehodili še po mestu in vpijali mestni utrip Edinburga, nato pa se z vlakom odpeljali nazaj do avtodomov. Povratna vozovnica za približno 20 min res hitre vožnje je posameznika stala 5,30£.
V lepem sončnem vremenu smo se popoldan odpeljali nazaj v (našo) vasico Killin. Ta Killin se nam je tako prikupil, da nam je bilo kar malo hudo, ko smo ga naslednji dan dokončno zapustili.
Mimo parkirišča pelje pešpot in zvečer smo se odločili, da pogledamo, kam pelje. Tempo hoje je bil zelo hiter, med skotska051skotska052samo hojo pa smo opazili srne na paši, zelo stara drevesa, ovce, race in tudi domačina. Z njim smo na kratko pokramljali, da nam je povedal, kam bomo prišli, potem pa smo šli vsak v svojo smer. In na koncu, tik pred parkiriščem, smo zopet prišli skupaj. Takrat pa je pogovor bil malo daljši in izvedeli smo nekaj zanimivosti o vasici, on pa o našem potovanju.
Naslednji dan je bil 1. 8., dan, ki ga je Branko težko pričakoval, saj si je zelo želel ogledati višavske igre (Highland Games). Kot zanalašč je bil ta dan vremensko najslabši, dež je izmenično pršil in padal, ljudi pa to ni motilo: obuli so gumi škornje, nadeli palerine in šli na prizorišče iger. Mi smo obuli planinske čevlje (noge morajo biti suhe, da te ne zebe), vzeli dežnike in tudi šli na travnik, kjer so se igre odvijale. Osem možakarjev je tekmovalo v metanju različnih kladiv (macol, uteži) in krogle, vrhunec pa je bilo metanje drevesnega debla (droga skotska053skotska054dolžine 4 m in premera približno 18 cm). Istočasno pa je cel dan potekalo tekmovanje v igranju na dude, kjer je komisija poleg izvedbo skladbe ocenjevala tudi sam nastop. Zvečer mi je v ušesih še vedno odzvanjal zvok dud.
Že je četrtek, 2. 8. . Peljali smo v smeri Glasgowa in se ustavili v Coatbridge (55.86443 ; -4.03298), kjer imajo zelo dobro opremljen muzej industrije Summerlee Museum of Scottish industrial life. Priporočam ogled, ki je brezplačen, v njem pa je z različnimi animacijami poskrbljeno za otroke.
Naslednji postanek je bil v New Lanark-u, kjer je v 19. stol. Robert Owen postavil predilnico (55.66376 ; -3.77782). Znana je po tem, da je Owen postavil tudi šolo in trgovino za delavce. Tako so delavci denar, ki so ga zaslužili pri njem, zapravili v njegovi trgovini.
skotska055skotska056Biggar je mesto z več muzejev na prebivalca kot kateri koli drug kraj na Škotskem, je ljubko majhno mestece z malimi trgovinami in P za daljši postanek in nočitev (55.62292 ; -3.52397).
Cilj za ta dan je bila najvišje ležeča vas na Škotskem, do katere pelje ozka cesta po prekrasni dolini, to je Wanlockhead (55.39702 ; -3.78007). Koordinate so izpred visitor centra, kjer smo prenočili ob družbi zajčkov in ovc, ki se prosto gibljejo.

Vas je stara, v 19. stol. je v njej obratoval rudnik, danes je na ogled turistom, iz vasi naprej v smeri Dumfriesa pa je rekica (premajhna za reko, prej potok), kjer še vedno izpirajo zlato. Mi ga nismo, ker je dopoldan deževalo, smo pa opazili dva stara gospoda, ki se nista pustila motiti pri delu.
Vožnja po tej dolini je pravi užitek, prostorov za prenočevanje pa kolikor hočete. In res smo videli kar nekaj postavljenih šotorov in tudi avtodomov.
Tako, pa smo prišli do Gretne – meje med Škotsko in Anglijo. Vozili smo naprej: Carliste – Keswick – Windermann – Miluthorpe. Tukaj pa smo prespali. Prej nismo nikjer našli parkirišča, kjer ne bi bilo table za prepoved prenočevanja, v Milithorpe pa sem vprašala najprej enega domačina, pa potem še policaja in na koncu še enega domačina, kje bi lahko prespali in pokazali so nam P pred hotelom in pubom Cross Key (54.2261 ; -2.77328). Seveda je dobrodošlo, da kaj spijemo. In smo se po namestitvi odpravili v pub, kjer je bilo zelo živahno in si na poti do šanka moral kar nekajkrat reči »sorry, sorry«. Pili smo pivo in z domačini gledali in navijali za angleške plavalce na olimpijskih igrah. »Come on, Rebeka, come on!«
Da je Škotska za nami, se je poznalo na cesti, kjer je promet postajal vedno večji, večja so mesta, nam pa se je tožilo po mirni, tihi, neomadeževani naravi na severu Škotske. Mesto Blackpool je daleč od tega. Mesto je »kičasto«, namenjeno je zabavi. Kakšni? Igralniški. Malo je bilo problemov s parkiranjem, ker imajo P višinske rampe, zato smo parkirali pred trgovino in se na hitro sprehodili ob obali (kilometri peščene plaže). Nato pa naprej proti Liverpoolu in skozi tunel Birkenhead (1,50£) in v Chester na P&R Upton (53.22714 ; -2.89031). Tja smo prišli ob sedmih zvečer, ob devetih pa pred vhodom na parkirišče spustijo in zaklenejo rampo. In kaj se je zgodilo? Pet minut pred deveto je prišel uslužbenec in nam povedal, da bo zaklenil. Vprašala sem ga, ali lahko ostanemo in prenočimo, pa nam je odgovoril, da ni nobenega problema. Bili smo veseli takšne prijaznosti, poleg tega pa smo bili še pod nadzorom kamere in pod ključem. Bolj ne bi mogli biti varni.
skotska057skotska058Naslednje jutro smo koristili avtobus (1,70£ povratna) in se odpeljali v mesto. Kljub nedelji je bilo izredno živahno. Na hipodrom so se zgrinjale množice ljudi s stoli, z zamrzovalnimi torbami in še s čim. Bilo jih je zanimivo gledati, saj so sploh gospe bile oblečene v lahke obleke in obute v visoke pete. Mi smo se sprehodili po obzidju in si na ta način ogledali celo mesto. Chester je vredno videti, saj je glavna ulica polna hiš s tramovi po fasadah in z letnicami gradnje iz (celo) 17. stoletja.
Popoldan smo si ogledali še muzej vojaških letal v Albrigton-u, R.A.F. Museum (52.64570 ; -2.31448). Vstop je prost, plačate samo parkirnino.
skotska059skotska060Muzej je izredno dobro opremljen z različnimi letali in je prava poslastica za vse ljubitelje letal.

Poleg muzeja je vojaški objekt in stalna straža, zato je razumljivo, da nam varnostnik na P ni dovolil prespati. Nič zato, mi smo razumeli in se odpeljali naprej, v mesto Birmingham, kjer je zopet muzej – tokrat za ljubitelje motorjev (National motorcycle museum) 52.44350 ; -1.70570 . Tukaj prespimo brezplačno, seveda s predhodnim dovoljenjem uslužbenca v objektu poleg.
skotska061skotska062Naslednje jutro pa je Franci prišel na svoj račun, kot se reče. V muzej sta odšla sama z Brankom, naju z Jano motorji pač ne zanimajo preveč. Zato sva ure, ko sva bili sami, izkoristili za temeljito čiščenje avtodoma. Res je bilo več ur, ki sta jih Branko in Franci preživela med motorji.

Naše potovanje po Veliki Britaniji se bliža koncu. Iz Birminghama smo odpeljali popoldan proti Salisbury, cilj so bili Stonehenge (51.17801 ; -1.83168). Ker sva z Brankom že bila tukaj in po neumnosti plačala drago vstopnino, videla pa skotska063skotska064isto kot vidiš nekaj metrov vstran skozi mrežasto ograjo, sva Jani in Franciju odsvetovala nakup vstopnic. To svetujem tudi vsem ostalim. Kamni so zelo blizu ceste, od pločnika jih loči samo ograja, kar pa pogleda ne moti. Vstopnina za to, da se sprehodite okoli vseh (med kamni ne smete hoditi), je 7,60£.
Tukaj smo tudi prespali, fotografija pa pove, da nismo bili sami. Na makadam cesti blizu kamnov vedno prenočuje kar nekaj avtodomov, zato preseneča, da Angleži ne uredijo parkirišča za avtodome.
7. avgusta je zadnji dan na otoku. Zadnje ure preživimo na parkirišču tik ob obali (P Marine Parade: 51.12388 ; 1.31778) v mestu Dover – plačljivo je od 9.00 do 18.00 in ob pol enih zjutraj odplujemo proti Franciji.
V Calaiju se Jana in Franci poslovita, midva pa še deset dni potujeva po Franciji in Nemčiji. A o tem kdaj drugič.

ZAKLJUČEK
Škotska je destinacija, ki jo je vredno obiskati. Narava, ljudje, mesta, muzeji – vse pusti svoj pečat v vsakem, ki jo obišče.
Škoti so dobrodušni, prijazni, vedno pripravljeni na pogovor. To se je letos še posebej potrdilo.
Ceste ne delajo težav. So urejene, promet pa se proti severu zmanjšuje. Na samem severu ni bil noben problem ustaviti med vožnjo zaradi fotografiranja, ker smo pač bili sami na cesti.
Saj ne vem, kaj naj še napišem. Na kratko: čeprav je letos bilo tretjič, vsekakor ni bilo zadnjič. Škotska, še se bomo videli.

V 32 dneh sva prevozila 7606 km.